Kiihtelyksen Kylä

KAUNIS KAIKILLE SILMILLE - AITO, ILMEIKÄS JA YSTÄVÄLLINEN

Kiihtelysvaaran nimi

Tunnetuin selitys kiihtelys-sanalle on se, että se on kappalemitta ja tarkoittaa 40 oravannahkaa. Kirjailija Kyllikki Malisto on kertonut, että kiihtelys on myös pituusmitta. Kiihtelys on välimatka peukalonhankasesta kyynärtaipeeseen eli sen vitsaksen pituus, mihin 40 oravannahkaa mahtuu pujotettuna.

Kiihtelysvaaran kirkonkylän alkuperäinen nimi oli Kullupäävaara. Tarinan mukaan ennen pysyvän asutuksen syntyä Kiihtelysvaaran alueella oli samoillut metsästäjä, joka pudotti eräältä vaaralta 40 oravaa eli kiihtelyksen jousellaan. Vaaraa, jolla taitava metsämies oravia tähtäili, alettiin kutsua Kiihtelysvaaraksi. Alkuaan pitäjän nimi oli Kiihtelys; vaara-sana on nimeen sulautunut myöhemmin.

Kiihtelysvaaran kunnan vaakunassa on mustalla pohjalla neljä hopeista oravannahkaa. Vaakunan on suunnitellut Ahti Hammar. Pitäjänvaakunahanke lähti liikkeelle Kiihtelysvaara-Seuran tekemästä ehdotuksesta kunnanvaltuustolle vuonna 1961. Vaakuna jäi epäviralliseksi kotiseutuvaakunaksi Kiihtelysvaaran kunnan liittyessä Joensuun kaupunkiin vuonna 2005.

Kiihtelysvaaran historiaa

Kiihtelysvaara sijaitsee Pohjois-Karjalassa ja on nykyisin osa Joensuun kaupunkia (vuodesta 2005). Pitäjä tunnetaan vanhana kulttuuriseutuna, jonka asukkaat ovat olleet tunnettuja tarinankertojia ja kansanlaulujen taitajia. Kiihtelysvaaran luonnonmaisemalle ovat tyypillisiä pienet järvet, suuret metsät, vaarat ja erämaisemaa halkovat joet.

Kiihtelysvaaran kirkko oli Joensuun Kiihtelysvaarassa sijainnut puinen ristikirkko, joka rakennettiin Heikki Hägerin johdolla 1769–1770. Kirkko tuhoutui kokonaan tuhopoltossa 23. syyskuuta 2018. Erillinen kellotapuli onnistuttiin suojaamaan tulelta.

Kirkko

Kirkon kuorisakaran jatkoksi oli rakennettu sakasti ja 1850-luvulla muihin sakaroihin eteiset. Kirkossa oli aumakatot, keskellä olevan lyhytvartisen tornin huipulla oli kattoratsastaja. Sisäkatteena oli puuholvit. Kirkkoa korjattiin 1830-luvulla, vuosina 1855–1856 ja Juhani Viisteen johtamana perusteellisesti 1931. Kirkon pinta-ala oli 243 neliötä, ja istumapaikkoja siellä oli 452 hengelle. Kirkon alkuperäiset 11-äänikertaiset urut rakensi Kangasalan urkutehdas 1912, urut saatiin Ruskealan kirkosta. Uudet 12-äänikertaiset urut valmisti Suomen Urkuhuolto 1940. Kirkon alttaritaulun Kristus ristillä maalasi Samuel Elmgren 1831.

Alttaritaulun lisäksi kuorin etelä- ja pohjoisseinillä olevat Jumalan kaikkinäkevää silmää esittävät maalaukset ja lehterin kaiteiden balusterijäsentely olivat Samuel Elmgrenin tekemiä. Maalauskoristelu restauroitiin 1967 arkkitehti Heikki Havaksen ja konservaattori Thorvald Lindqvistin johdolla. Kiihtelysvaaran kirkko oli vanhimpia Pohjois-Karjalassa säilyneistä kirkoista.

Kirkon kellotapuli on vuodelta 1856 ja uusittu yläosastaan vuonna 1931. Edellinen tapuli paloi salaman sytyttämänä 1813.

Kirkon palo

Kirkolta tuli automaattinen palohälytys noin kello 4.50 sunnuntaina 23. syyskuuta 2018. Pelastuslaitoksen myöhemmin aamulla julkaiseman tiedotteen mukaan kellotapuli ja lämpölaitos saatiin suojattua, mutta tuolloin kirkon katto oli jo romahtanut ja vain hirsiseinät pystyssä. Kirkko tuhoutui kokonaan. Palo ei aiheuttanut henkilövahinkoja.

Kirkon kiinteistömestari Jouni Heiskanen onnistui pelastamaan alttaritaulun, ehtoollishopeat ja osan alttarivaatteista.

Palosta tuomittiin Pohjois-Karjalan käräjäoikeudessa 22. tammikuuta 2019 paikkakuntalainen Aki Petri Pöllänen 2 vuoden 8 kuukauden ehdottomaan vankeuteen ja liki kolmen miljoonan euron korvauksiin törkeästä vahingonteosta.

Uuden kirkon rakentamiseksi on käynnissä keräys.

Lataa keräystiedote tästä.

Lähteet: Kiihtelysvaara-Seura ry